sâmbătă, 30 iunie 2012

Care ai plagiat, mă?

Lumea a uitat de arestarea lui Adrian Năstase şi se concentrează, mai nou, pe plagiatul reclamat împotriva prim-ministrului Victor Ponta. Interesul public ESTE justificat, motiv pentru care îi acord şi eu o oarecare atenţie...

Urmăresc evenimentele... Mă rog, nu stau lipit de televizor ca să fiu la curent cu toate bârfele pe subiect, dar am cules - zic eu - toate informaţiile importante. Sintetizând, aş putea spune că situaţia este următoarea:

1. Ne aflăm în faţa unui război preşedinte-prim ministru!
2. Războiul va fi câştigat de preşedinte sau de primul ministru şi va fi pierdut de România!

Şi acum câteva detalii...
- Ponta pare cu adevărat vinovat de plagiat în problema lucrării sale de doctorat! Sunt prea mulţi cei care au confirmat asta ca să nu fie adevărat. În plus, Ponta nici măcar nu neagă explicit plagiatul ci invocă doar nişte chichiţe regulamentare cu privire la comisiile care au sau nu au dreptul să constate plagiatul. Poziţie care îmi confirmă că pe fond problema este de fapt clară: PONTA A PLAGIAT!
- În altă ordine de idei, Băsescu nu este un tâmpit. Dacă şi-a dat acordul ca acest scandal să fie făcut public pentru ca Ponta să piardă nu doar la capitolul imagine ci posibil chiar funcţia de prim ministru, apoi mi-e clar că Băsescu nu a dat curs unui scandal mincinos. Când intri în mediul oamenilor de ştiinţă te faci de tot râsul dacă nu mergi cu toate "temele" foarte exact făcute. Probabil, plagiatul "comis" de Ponta era cunoscut lui Băsescu de mult timp, dar acesta a preferat să ţină subiectul ascuns pentru a-l folosi doar la momentul potrivit. Momentul se pare că a sosit...
- Ce nu înţeleg eu (încă) e următorul lucru: dacă plagiatul e real (şi "am convenit" că e!) atunci de ce a încercat "armata" lui Băsescu să îl certifice prin "expertiza" unui Consiliu Academic care nu avea în atribuţiile sale judecarea acestui plagiat??? Pentru că acum este foarte clar faptul că "sentinţa" dată de acel Consiliu (care a constatat că 85 de pagini din doctoratul lui Ponta sunt copiate fără precizarea sursei) este în afara legii. Constatarea este făcută de un grup de oameni care nu aveau împuternicire sau acoperire legală pentru a face asta! E ca şi cum m-aş aduna eu cu vecinii de bloc (nu râdeţi, forţez un exemplu extrem pentru a evidenţia ideea!) şi am decide că Ponta a plagiat! Chiar dacă cele 85 de pagini există cu adevărat constatarea oficială trebuie făcută de organismul abilitat prin lege să facă asta. Şi din câte am înţeles, pentru constatarea plagiatului lui Ponta, conform legii, trebuie să se întrunească un Consiliu de Etică aparţinând Academiei şi nu Consiliul care s-a pronunţat deja!
- Faptul că s-a sărit peste paşii normali care trebuiau urmaţi în acest caz mă face să cred că TOT mediul academic român e acum împărţit în tabere politice! E clar că Băsescu şi-a mobilizat fanii săi şi i-a pus să certifice plagiatul lui Ponta chiar dacă aceştia nu erau abilitaţi de lege s-o facă! Ponta trage acum ca lucrarea sa să fie analizată de celălalt Consiliu, fapt care mă face să cred că de acolo va veni o "sentinţă" care îi va fi favorabilă. Dacă se va întâmpla asta, dacă vom ajunge să vedem că acele două Consilii academice se bat cap în cap prin deciziile lor, atunci cred ca întreg mediul academic român se va decredibiliza considerabil, nu doar pe plan intern, dar mai ales pe plan extern! Pe de altă parte nu s-ar face de ruşine doar întreg mediul academic ci însăşi tărişoara noastră dragă, în ansamblul ei, pentru că am dovedi lumii întregi faptul că în România nicio instituţie, de niciun fel, nu mai funcţionează conform cu scopul ei declarat ci doar în slujba unui anumit interes politic. 

Pentru mine, ca simplu observator, va fi interesant de observat nu doar CINE va câştiga acest război ci şi CUM va obţine această victorie. Băsescu va încerca să obţină demisia lui Ponta plecând de la documentarea plagiatului şi mergând până la cercetarea penală a primului ministru pentru deplasarea la Consiliul Europei fără aprobare prezidenţială.  Pe de altă parte, Ponta va încerca să forţeze suspendarea preşedintelui prin votul Parlamentului şi apoi prin referendum. 

OK, "meciul" este interesant, dar... care este miza până la urmă? Nivelul nostru de trai? Bleahh... Să lăsăm, ăsta e un alt subiect. De fapt, mă tem că nivelul nostru de trai nu figurează pe nicăieri ca SUBIECT. Nici măcar, mai nou, prin media...

Ponta a comis-o. Acum, el trebuie să-şi adune slugile care i-au făcut cândva lucrarea de doctorat şi să urle la ei: "Care ai plagiat, mă?" Apoi, trebuie să găsească o cale prin care să iasă de pe scena politicii româneşti! Este compromis. PSD trebuie să caute un lider adevărat. 
De cealaltă parte, Băsescu e tot un lider fără "turmă". E compromis mai de mult decât Ponta. Şi el trebuie să dispară cât de curând din peisajul politic românesc. Tare bine ar fi dacă din tot scandalul ăsta ar dispărea amândoi! România fără Ponta şi Băsescu! Woooow! S-auzim de bine!

Cu respect,

Cornel SABOU

Niciun comentariu: