duminică, 31 iulie 2011

ŞCOALA PE CARE MI-O DORESC…


scris de Mariana Pop

Este cea în care înveţi, înainte de toate, să înveţi!

S-a mai încheiat un an şcolar. Momentul bilanţului nu este întâmplător! Şi, este obligatoriu, în condiţiile în care actualul inspector şcolar general al învăţământului preuniversitar din Maramureş, prof. Mariana Pop, şi-a anunţat candidatura pentru un loc în Camera Deputaţilor.

“Sunt foarte multe de spus! În spatele proiectelor iniţiate şi derulate de către inspectoratul şcolar pe care îl conduc se află creativitatea, munca şi dăruirea colegilor mei. Nu sunt obişnuită să spun “eu am făcut!” Sigur, eu sunt cea care răspunde pentru activitatea Inspectoratului Şcolar Maramureş. Mi-am asumat fără rezerve această responsabilitate. Nu este deloc uşoară atunci când sub umbrela instituţiei pe care o conduci se află 8 359 de colegi, personal didactic şi nedidactic şi 81 000 de copii. Volumul de muncă este uriaş, satisfacţiile sunt pe măsură.
Echipa pe care o conduc s-a implicat activ atât în zona de performanţă a învăţământului şi educaţiei din Maramureş cât şi în proiecte care vizează în special evoluţia copiilor care se confruntă cu abandonul şcolar. Sunt la fel de importanţi pentru noi şi olimpicii şi copiii care au nevoie de burse sociale pentru a putea merge la şcoală.
În anul 2008, când am candidat pentru un loc în Senatul României, le vorbeam oamenilor despre dorinţa mea de a trăi într-un Maramureş european. Astăzi judeţul Maramureş ocupă un loc fruntaş în clasamentul judeţelor care au câştigat proiecte europene pe educaţie.
Cele mai recente sunt cele 9(nouă) proiecte câştigate din 100 la nivel naţional, care se derulează în interiorul programului naţional “Parteneriat pentru educaţie! Granturi pentru şcoli în dificultate!”. Concurenta a fost mare fiind 630 proiecte depuse la nivel naţional iar aprobate 100. Şi, ştiţi de ce? Crezul nostru, când vine vorba de copii, este « vedem ceva special în fiecare din voi ». În mod particular este vorba de cele două proiecte din fonduri europene: “Salvaţi copiii de abandon şcolar şi neintegrare” şi “Cerinţe educative speciale pentru toţi”. În cadrul proiectului, 200 de copii care au coeficientul de inteligenţă peste medie dar din cauza resurselor financiare scăzute ale familiei lor ar fi abandonat şcoala, au primit burse pentru finalizarea învăţământului obligatoriu.
Acest lucru l-am gândit în contextul găsirii de soluţii pentru reducerea indicatorului care preocupă UE şi anume părăsirea timpurie a educaţiei. Acest indicator a ajuns în România la un procent de 16,6%. Părăsirea timpurie a educaţiei reprezentând segmentul de populaţie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani, tineri care au 8 şi mai puţin de 8 clase. Aceşti tineri, care ar trebui să fie factorul de progres al comunităţii în care trăiesc, sunt cel mult muncitori necalificaţi sau zilieri. Este o problemă a României, pentru că un popor needucat este uşor de manipulat.
Olimpicii au locul pe care îl merită, iar judeţul nostru se poate mândri cu performanţe notabile. În cifre reci, statistice, anul trecut copiii au reuşit, la fazele naţionale ale olimpiadelor: 10 premi I; 8 premii II; 12 premii III; 55 menţiuni; 9 menţiuni speciale; 5 elevi din Maramureş au fost selecţionaţi în loturile restrânse ce vor reprezenta România la olimpiada internaţională; locul I la Balcaniada de matematică şi putem spune foarte multe despre performanţele învăţământului din Maramureş. Recunoaşterea performanţelor noastre, a centrului nostru de excelenţă, este o evidenţă. Turcia, Austria şi Spania ne-au ales parteneri în proiectul pentru formarea adulţilor «PĂRINŢI DE AUR PENTRU COPII DE AUR », program care are rolul de a optimiza relaţia specială dintre un copil olimpic şi familia sa.
În mandatul meu ne-a preocupat şi asigurarea finanţărilor pentru finalizarea lucrărilor începute la unele şcoli din judeţ, implicându-mă atât la nivel central cât şi local, fiind şi consilier local în Consiliul Local Baia Mare.
Şi, aş dori sa fac o ultimă precizare: în anul 2010, an în care au trebuit reduse locurile de muncă din cauza finanţării cost/elev printr-o analiză amănunţită, nici unul dintre cei 8359 de colegi nu şi-a pierdut locul de muncă.
Învăţământul este o temă delicată astăzi. Tranziţia către un model european de învăţământ este cu adevărat solicitantă. Eu sunt profesoară! Iubesc şcoala! Iubesc copiii! Îmi pasă ce se va întâmpla mâine în şcolile româneşti. Dar să ştiţi că marea provocare este ce se va întâmpla peste 5 sau 10 ani! Eforturile şi sacrificiile pe care le fac astăzi toţi cei implicaţi în sistemul de învăţământ trebuie sa fie răsplătite! Calitatea educaţiei trebuie să crească! Soluţia nu este numai la profesori, este la elevi, la părinţi şi la parlamentari deoarece fără o legislaţie corectă şi coerentă nu putem vorbi despre calitate în educaţie. Mai ales în ceea ce priveşte mentalitatea celor implicaţi în procesul de învăţământ!
Dorinţa mea de a candida şi de a face parte din Comisia pentru Învăţământ din Camera Deputaţilor nu este altceva decât asumarea unei responsabilităţi şi mai mari.
Spuneam colegilor mei prezenţi la unul din zecile de cursuri de formare profesională organizate de Inspectoratul Şcolar Maramureş că…şcoala cea mai bună este cea în care înveţi, înainte de toate, să înveţi.
Aceasta este şcoala românească pe care mi-o doresc! Şi o vom avea!

Prof. Mariana POP

Niciun comentariu: