joi, 31 martie 2011

Dezvaluiri din viata de dupa gratii



foto dreapta: Horia Chis, directorul Penitenciarului Baia Mare




Mai scriu despre puscaria Baia Mare pentru ca sunt inca multe de spus. Si le spun pentru ca lumea trebuie sa afle micile "secrete" care compun viata de dincolo de gratii. Si "trebuie" pentru ca asa vreau eu! Si eu vreau asa pentru ca mi-a fost dat sa cunosc multele mizerii patronate de ofiterii de pe acolo, sa suport batjocura si umilintele lor. Eu am terminat cu episodul asta trist din viata mea, dar primesc semnale ca stilul acesta nenorocit de tratare a detinutilor continua cu si mai mare "autoritate", ca directorul Horia Chis si-a pierdut controlul si se manifesta in profund dispret fata de lege, calcand in picioare drepturile persoanelor private de libertate.

Cateva precizari... Horia Chis a ajuns director acolo, la penitenciarul Baia Mare, cu ajutorul care i-a fost oferit de subsemnatul! Chiar daca pare absurd, pot demonstra si proba ca asa este. Chis era macinat de dorinta aceasta de mult timp, dar nu prea il ajuta nici inteligenta, si nici pregatirea profesionala ca sa-si atinga scopul. La inceput, el a incercat sa il dea la o parte pe vechiul director, Vasile Chiorean, printr-o diversiune. Horia Chis face parte din "garda" ofiterilor de la "doi si-un sfert", fiind in acelasi timp sprijinit de niste ofiteri din SRI care doreau sa-l promoveze director pentru ca sa poata controla, prin el, "afacerile" puscariei. Chis l-a motivat pe un detinut, Ciprian Petrovai, sa depuna un denunt fals cum ca Vasile Chiorean ar fi primit mita 100 de euro ca sa-i dea acestuia o permisie de o zi. Mai intai, Chis l-a ajutat pe Petrovai sa libereze, contribuind prin influenta sa la anularea unui raport de incident care bloca liberarea detinutului. Dupa ce i-a asigurat liberarea, Chis s-a intalnit afara cu Petrovai si a pus in practica diversiunea. Acesta a iesit in mass-media si a reclamat falsa mita pe care ar fi luat-o Chiorean. Chis a transmis materialele de presa la Bucuresti, asteptandu-se la demiterea lui Chiorean. Nu s-a intamplat asta pentru ca inspectorii aia de la Bucuresti nu sunt chiar asa de prosti! Au verificat informatia si au descoperit ca toata tarasenia nu este decat o diversiune. Chiorean avea insa un alt "defect". Era pur si simplu incompetent pentru functia respectiva. Din aceasta cauza a intrat deseori in conflict cu mine, iar eu am inceput sa-l "execut" public pe acest blog. Chis, aflat in pana de idei, a prins din zbor ocazia care i se servea pe tava si a venit sa se alieze cu mine. Eu scrisesem si despre el, dar pentru ca nu vroiam sa duc un razboi "mondial", cu toata lumea, am acceptat propunerea sa de a-l sprijini sa obtina functia de director. Mai departe, am scris tot felul de lucruri absolut reale care demonstrau incompetenta lui Chiorean. Chis ma ajuta cu informatii din interior, aratandu-mi si diferite acte care sustineau ideea incompetentei lui Chiorean. Mediatizarea excesiva a adus in Baia Mare alta echipa de inspectori, in frunte cu directorul general Ioan bala. S-a decis schimbarea lui Chiorean, si instalarea lui Horea Chis in functia de director! Dar te pui cu prostu' inteligent! Odata ajuns in varf, Horia Chis si-a umflat pieptul, si-a ridicat nasul si a inceput sa se creada Dumnezeu. Dintr-o data, el a apreciat ca nu datoreaza nimanui nimic pentru ascensiunea sa profesionala, ca a ajuns acolo doar pentru ca e el frumos si destept! In fine... Eu nu-i cerusem decat sa respecte legea in cazul meu, si sa opreasca abuzurile la care ma supusesera cadrele regimului Chiorean.

Horia Chis are obiceiul sa reproseze si cel mai mic "gest" pe care il face in favoarea unui detinut, chiar daca acel gest e o obligatie de-a sa legala. Crede ca toata lumea ii este datoare daca el misca un deget, dar el nu datoreaza nimanui nimic, chiar daca unii si-au riscat libertatea si viata ca sa-l instaleze director. Un om fara onoare si constiinta! Sa continuam... In timp, Chis a cautat sa-si instaleze in functiile cheie oamenii sai fideli. Avea insa o problema. Puscaria e o institutie de stat, nu o firma privata, iar cadrele de aici sunt functionari publici cu statut special, foarte bine protejati de lege. Nu putea el sa-i schimbe asa, dupa cum vroia muschii sai. Tot eu l-am ajutat! Acolo unde eu apreciam ca se impune o schimbare, din cauza incompetentei ofiterilor care detineau anumite functii, am intervenit. I-am servit, pe blog, informatiile de care avea nevoie ca sa ceara schimbarea unor cadre si sa-si poata pune in locul lor echipa fidela. Asa s-a intamplat in cazul lui Gabriel Simon. Am cerut schimbarea sa, moment in care el s-a panicat crezand ca urmaresc instalarea in post, in locul acestuia, a ofiterului Ligia Petrut, cu care eu colaborasem la Club, dar cu care eram in conflict deschis. Suspectand faptul ca toata lumea se ocupa de diversiunile de care se ocupa el, ma suspecta si pe mine de asemenea lucruri. Am avut o discutie in care i-am spus, si i-am demonstrat, incompetenta profesionala a lui Simon. Apoi, la panica sa ca doresc instalarea lui Ligia Petrut, i-am raspuns ca nu doresc asta. Cunoscand cum stau treburile prin unitate, cunoscand care este echipa lui de incredere, i-am ridicat la fileu o "minge" propunandu-i s-o numeasca in functia de sef al serviciului educativ, interventie psiho-sociala pe Crina Suciu, ofiter despre care chiar aveam o buna parere in ceea ce priveste competenta sa profesionala. Imediat i-au sticlit ochii cand am pronuntat numele lui Crina! "Da, cu propunerea asta as putea fi de acord" mi-a spus el. In cateva zile s-a implinit schimbarea! Simon a fost coborat o treapta mai jos, iar Crina Suciu a devenit sef, cu delegatie de director adjunct.

Am facut apoi alte dezvaluiri despre directorul adjunct Ioan Chindris, un alt cadru pe care Horia Chis vroia sa-l schimbe ca sa-l instaleze in post pe prietenul sau Iulian Tiplea. Cand am vazut ca acest Chindris colaboreaza cu anumiti interlopi din penitenciar, in chestiuni nu tocmai ortodoxe, i-am dat lui Chis munitia necesara ca sa-l schimbe. Am scris din nou pe blog. Chis a sarit in sus de bucurie! El se chinuise fara succes, cu diversiunile lui, si nu mai stia cum sa gestioneze situatia pentru a face schimbarile pe care le dorea. M-a chemat, mi-a multumit, l-a schimbat pe Chindris si l-a numit in loc pe Tiplea!

Chis a mai vrut sa faca niste schimbari, dar eu nu l-am sustinut pentru ca oamebnii vizati de el erau competenti pentru posturile pe care le ocupau. Ma refer aici, de exemplu, la domnul ofiter Robert Roman, sef paza exteror, pe care Chis vroia de mult timp sa-l schimbe. Nu a reusit nici pana azi, desi a incercat cateva diversiuni! Ma mai refer la doamna Angela Medan, care era in Comisia de Disciplina a unitatii. Pe aceasta a reusit cumva s-o "lucreze" invocand o chestie discutabila, cum ca dna Medan ar fi sunat la Curtea de Apel Cluj sa ceara niste detalii despre cum trebuie execuatat o sentinta, fara sa aiba aprobarea Mariei Sale directorul! Pe acest motiv a reusit sa obtina schimbarea dnei Medan din Comisia de Disciplina a unitatii!

Daca Horia Chis reuseste sa-si instaleze toti oamenii sai in functiile cheie din unitate, atunci el poate stapani peste puscarie fara sa dea socoteala la nimeni. Poate comite ilegalitati, pentru ca oamenii sai vor acoperi toate aceste abuzuri prin semnaturile lor.

Lui Horia Chis eu nu-i datorez nimic, oricat de mult incearca el sa invoce "ajutorul" pe care mi l-a dat. In conceptul sau de gandire, mafiot, daca in unele cazuri a respectat legea, recunoscandu-mi anumite drepturi pe care nu el, ci legea mi le dadea, acest lucru m-ar indatora pe tot restul vietii. Dimpotriva, acolo unde el putea interveni concret in favoarea mea am avut numai de suferit! Un an de zile dupa ce a ajuns director eu am continuat sa lucrez fara sa fiu recompensat, desi recompensarea mea depindea exclusiv de el! Abia cand l-am prins, documentat, cu un grav caz de abuz (cand l-au batut, maltratat pe un detinut) a acceptat sa ridice "blocada" instituita contra mea. Mi-a refuzat pontarea pentru cartea de istorie pe care o scriam, eu ramanand aproape un an si jumatate pe camera, fara sa prestez munca, si fara sa obtin astfel zile-castig. AM PIERDUT SI APROXIMATIV 4 LUNI DE LIBERTATE PE CARE LE PUTEAM CASTIGA DACA SE ACCEPTA PONTAREA MEA LA LUCRAREA STIINTIFICA! N-am primit "cadou" nici un Craciun sau Paste pe care sa le petrec acasa, prin invoire sau permisie, si as putea continua mult timp cu lista de probleme pe care mi le-a creat acest om fara constiinta. Eu, la plecare, i-am multumit pentru micile gesturi facute in favoarea mea, chiar daca de cele mai multe ori tot eu eram cel care le fortase oarecum! El nu mi-a multumit niciodata pentru nenumaratele lucruri pe care le-am facut, si prin care de fapt l-am ajutat! L-am ajutat sa ajunga director, sa stinga anumite conflicte, sa-si numeasca oameni in functii cheie, am blocat diversiuni desfasurate impotriva sa si a oamenilor sai, dar el (si unii din echipa lui) m-au luat de prost! Ei cred ca ajutorul meu li se cuvenea, asa, ca drept de scmecher! No lasa, ca si-asa am mult timp cu adevarat LIBER acum! O sa va dau aici multe exemple care vor demonstra ceva... Sa vedem ce! Pe curand...

Cornel SABOU

Niciun comentariu: