miercuri, 18 mai 2011

Intrarea in vigoare a noilor Coduri – care este miza ascunsa?


scris de... Georgiana IORGULESCU

“Vremea etalarii filosofiilor si intentiilor a trecut, etapa marilor interventii legislative se apropie de incheiere, este acum timpul interventiilor manageriale directe si aplicate în sistemul judiciar. „Chirurgul” principal este acum Noul CSM, care este chemat sa „traga” sistemul dupa el pentru Noile Coduri, pentru Noua Justitie. Ministerul Justittei va ramâne alaturi de CSM atât timp cât va ramâne pe acest drum.”- declara domnul ministrul justitiei, dl. Catalin Predoiu ministrului olandez al Afacerilor Europene.

Filosofia, dar si intentia dlui. ministru Predoiu – în anul de gratie 2009 – în ceea ce priveste noile Coduri, era aceea de a intra în vigoare împreuna, adica noul cod civil cu procedura civila si, evident, acelasi lucru în materie penala. În fine, acest lucru nu prea are de-a face cu filozofia ci mai degraba cu bunul simt juridic care spune ca nu poti avea norme substantiale noi fara norme procedurale adecvate.

Din motive nestiute, domnul ministru si-a abandonat filosofia si intentiile de atunci si a hotarât ca este posibila intrarea în vigoare graduala, adica la 1 octombrie 2011 codurile civil si penal iar anul viitor cele procedurale. Pentru a putea face acest lucru probabil ca dl. Ministru Predoiu, cu ajutorul nemijlocit al Parlamentului (care poate nu mai vrea sa fie vesnic cu bila neagra în rapoartele MCV si nu stie ce sa mai faca pentru asta), va aduce anumite corectii actualelor coduri de procedura, pâna la 1 octombrie. Probabil ca, prin legea de punere în aplicare a noului Cod civil va aduce corectii actualului cod de procedura civila. Aceasta ar fi cea mai nastrusnica inovatie în materie de legiferare, capabila intr-adevar sa faca praf sistemul judiciar. Este o torpila sigura. Prin urmare vom avea: coduri subtantiale cu totul si cu totul noi, norme procedurale vechi dar cârpite, precum si niste norme substantiale noi (nu se stie când), toate acestea asezonate cu Mica reforma). Daca cineva ar sta si ar masura impactul Micii reforme în materie penala ar observa ca s-a dublat numarul de dosare la nivelul Curtilor de Apel.

Judecatorii aceluiasi complet intra în zilele de judecata într-un iures ametitor: dosare pâna la Mica reforma, dosare incepute înainte de Mica Reforma dar în cale de atac conform acesteia, dosare noi conforme cu Mica Reforma. Imaginati-va ce se va întâmpla daca noile Coduri vor intra în vigoare conform schemei propuse de ministrul justitiei. Nu as vrea sub nici o forma sa ma judec în România nici acum si, cu atât mai mult în urmatorii ani!

Ce spune ministrul justitiei? Ca de acum încolo e treaba CSM-ului sa organizeze sistemul conform noilor coduri (care dintre ele?). CSM-ul raspunde ca nu se poate acest lucru, anume ca acestea sa intre în vigoare separat, ca nu este timp pentru formare profesionala si ca nu sunt gata STUDIILE DE IMPACT!

Deja vu! Exact ceea ce sustinea coalitia „Opriti Codurile!” din anul 2009, coalitie care nu solicita decât respectarea legii, anume ca initiatorul sa faca studiile de impact înainte de prezentarea/asumarea legii în Parlament? Pentru ce? Dincolo de respectarea legii este vorba despre eficienta, inclusiv în cheltuirea banului public, adica, în functie de necesarul de resurse umane si financiare identificat prin intermediul studiilor de impact, se puteau aduce corectiile necesare celor 4 coduri înainte de trecerea/asumarea lor în Parlament si publicarea lor în Monitorul Oficial. Daca se respecta legea, nu am fi pusi în situatia de a plati de doua ori: odata pentru redactarea codurilor si a doua oara pentru corectiile necesare în functie de studiile de impact. Mai ales ca banii pentru studiile de impact existau la acel moment. Acum avem studiile de impact în desfasurare dar qui prodest? Ele vor intra în vigoare, cel putin cele substantiale, în octombrie. Este bine de stiut ca banii alocati acestor studii sunt bani luati cu împrumut de la Banca Mondiala, adica tot noi, cetatenii „beneficiari” ai acestor coduri îi vom plati.

In fine, ONG-urile au fost puse la zid în anul 2009. Pentru ca „se împotriveau” REFORMEI. Daca cele descrise mai sus sunt REFORMA, suntem foarte mândri ca am facut-o. Din pacate nu am reusit prea mult, doar discutarea ceva mai îndelungata a acestora în Parlament, institutie care se dorea a fi ocolita, la acel moment de catre Executiv.

Se pare ca, daca CSM-ul nu pregateste sistemul judiciar pentru noile coduri, Ministerul justitiei nu va mai ramâne alaturi de el, cel putin asa rezulta din alocutiunea ministrului. Probabil ca, în raportul din iunie/iulie, CSM-ul va primi o bila neagra, pe sistemul „cine pâraste primul si are mai multe usi deschise la UE”.

Concluzia mea este ca UE stie ce se întampla în România, dar nu întelege. Uniunea aude selectiv, numai ceea ce doreste. Mie îmi este teama de un colaps al justitiei, stâlpul unui stat de drept. Iar într-un stat unde se schimba atât de des si imprevizibil regulile jocului, bilele albe sau negre ale UE nu au nici o relevanta!

Georgiana IORGULESCU, Centrul de Resurse Juridice

Niciun comentariu: