vineri, 30 martie 2012

Dosul feţei politicianiste

Îmi aduc aminte de o emisiune TV locală dintr-o campanie electorală desfăşurată acum mulţi ani. Era o confruntare între câţiva candidaţi şi politicienii invitaţi care se "dădeau" foarte decenţi şi inteligenţi pe ecran. Într-o pauză publicitară, realizatorii emisiunii au lăsat camerele să funcţioneze filmând pe ascuns discuţiile "off record". Ulterior, după terminarea alegerilor, într-o emisiune care se dorea interesantă, postul TV local a difuzat înregistrarea respectivă arătându-le telespectatorilor ce şi cum discutau politicienii atunci când nu se ştiau filmaţi. Ei bine, lumea a fost de-a dreptul şocată să constate că decenţii care vorbeau elevat în direct se înjurau ca la uşa cortului când nu ştiau că sunt filmaţi! Că inteligenţii pretenţioşi care promovau programe de campanie când se transmitea emisiunea erau exemple vii de prostie şi incompetenţă când lăsau garda jos şi vorbeau în pauzele publicitare. Adevărul e că mie, atunci, mi-a fost oarecum greu să înţeleg starea de surprindere a telespectatorilor. Pentru că eu îi cunoşteam pe politicienii ăia în mod direct, din viaţa reală şi ştiam cum se comportă şi cum vorbesc. Pentru mine, conţinutul acelor filmări "ascunse" nu avea nimic nou sau şocant, ba chiar mă plictisea... Apoi, după un timp, mi-am dat seama de fapt cât de amplă este manipualrea asta pe care noi, presa, o gestionăm poate fără să ne dăm seama! Am înţeles că într-un fel NOI suntem cei mai responsabili pentru faptul că ţara asta a ajuns să fie condusă de toate leprele astea umane. Pentru că noi îi ştim pe ăştia exact cum ei sunt, cu toate mizeriile lor şi totuşi îi prezentăm în materialele noastre publice doar aşa cum vor EI să apară, adică mincinos, perfid, înşelător! Le dăm ocazia să se manifeste, să mintă, să ducă de nas poporul cu promisiuni deşarte în care nici măcar ei nu cred! Noi ştim că ei mint chiar din recunoaşterile lor pentru că EI ni se destăinuie "complice" după emisiuni de genul ăsta cerându-ne părerea ("cum am fost? am mai punctat ceva? tu ce zici? aia am băgat-o bine, aşa-i? cred că a prins...etc"), dar noi ignorăm aspectul şi ne vedem mai departe de ale noastre. Păcat. Poate ar fi trebuit să fim mai puţin complici cu mafioţii ăştia fără scrupule şi Dumnezeu. Poate ar fi trebuit să îi dăm în vileag mai des, aşa cum v-am spus că a fost emisiunea aceea care a arătat publicului cum sunt ei în viaţa lor reală, ne-"fardaţi" de prefăcătoria transmisiunilor Live!
Dan Diaconescu încearcă acum un demers de genul acesta pe OTV. De câteva zile el povesteşte experienţele personale pe care le-a avut cu puternicii politici ai trecutului şi prezentului. Vorbeşte despre acele experienţe care, de regulă, rămân ascunse ochiului public, dar pe care fiecare ziarist le are. Îi expune pe politicienii cu care a avut contact aşa cum sunt ei, mincinoşi, perfizi, laşi, beţivi, afemeiaţi, obsedaţi, avari. Recunoaşte chiar înţelegerile pe care le-a avut cu unii dintre ei pentru bani sau alte avantaje. E un demers extrem de sănăros pentru viaţa publică. Ceva de genul ăsta îmi propun să fac şi eu în campaniile electorale de anul acesta cu politicienii maramureşeni. Să îi dezbrac de imaginea lor falsă şi să îi prezint aşa cum sunt, prin prisma experienţei mele cu ei, a contactelor avute pe parcursul celor 17 ani de când fac eu presă. Vor fi dezvăluiri în premieră (pe plan local) şi îmi dau seama că vor fi extrem de gustate de public. Voi adăuga la ceea ce am experimentat eu alături de ei şi alte informaţii despre care sunt absolut sigur chiar dacă nu am fost eu martorul direct al întâmplărilor respective. Va fi un serial interesant... Ne auzim curând!

Cu respect,

Cornel SABOU

Niciun comentariu: